Om kommunikationskanaler og kanalmiks

Når I har fundet frem til jeres ambassadører og til hvor deres interesse i jer præcist ligger, så er det tid til at overveje, hvordan I vil kommunikere med dem.

Der er mange måder, eller kanaler at vælge imellem og de har alle deres fordele og ulemper.

Personlig kommunikation kan være eks. et møde, en telefonsamtale, en mail eller et helt traditionelt brev.

Så er der ”egen massekommunikation” som f.eks. nyhedsbreve, hjemmeside og evt. intranet.

Sociale medier kan også være vigtige for jer: Facebook, Twitter, blogs, Youtube, FlickR, Soundcloud, osv.

Så er der de former, hvor I er afhængige af andre: pressemeddelelser, anmeldelser, baggrundsartikler og øvrig presse, både trykte og online medier

Og så er der alt det I betaler jer ud af: annoncer, bannere, plakater, flyers, osv.

Overordnet kan man sige, at ingen kanaler kan alt. Det er helt afhængigt af, hvad I vil have kommunikeret ud og hvem det er, der skal modtage det og helst reagere på det, hvilken kanal I skal vælge. Derfor er det klogt at sammensætte det helt rigtige kanalmiks til hver enkelt projekt.

Husk: vi er alle overvældet med kommunikationsbudskaber og har derfor udviklet et ret stærkt filter mod det, vi opfatter som uvedkommende. Derfor er det vigtigt, at I ikke kommunikerer med spredehagl, men bruger noget energi på at sætte jer ind i ovenstående – med mindre budgettet er uendeligt…..