Det der med pressemeddelelser

Synes du det er svært at få avisen til at omtale jeres arrangement?

Og hvorfor er det, de altid har plads til stof, som du synes er uvæsentligt?

Prøv at vende det om og se sagen fra journalistens synsvinkel. Aviser skal sælges og sælges til mange mennesker og journalisten arbejder for avisen. Derfor skal de i en eller anden grad skrive om stof, som interesserer mange mennesker. Og arbejder du for en mindre kulturorganisation, er den hårde virkelighed, at det – som udgangspunkt – ikke er interessant for et bredt udsnit af befolkningen = avisernes kundegruppe.

Men! Det betyder ikke, at du skal give op, bare at du skal arbejde med vinklen og sørge for at sende dit materiale de steder hen, hvor det er interessant for deres målgruppe. Så lad være med at udsende det samme materiale som spredehagl, du spilder bare alles tid – også din egen. Forbered dig i stedet godt og sæt dig ordentligt ind i din historie og dens muligheder.

Her kommer nogle tanker om og erfaringer fra de forskellige medier, der modtager pressemeddelelser.

Dagspressen:
Kulturstoffet fylder efterhånden meget lidt i dagspressen så den traditionelle koncert, premiere eller ferniserings-pressemeddelelse kan være rigtig svær at afsætte som andet end en kalendernotits.

Men kan du give journalisten en eller anden form for historie, ser det bedre ud.

Måske kan du fortælle en almenmenneskelig eller måske en helt exceptionel historie om de medvirkende? Så er der måske materiale til et lørdagstillæg – hvor du også lige kan få nævnt jeres arrangement. Find ud af, hvem der arbejder med livsstilsstoffet.
Er det et af de lokale dagblade er der måske en lokal tilknytning, som gør omtale relevant. Tag en snak med en af journalisterne om, hvad der er relevant stof for dem.
Du kan også være heldig at ramme noget stof, som er væsentligt for de få kulturjournalister, der trods alt stadig er på de landsdækkende aviser. Det kræver noget research, så læs deres artikler og find ud af, hvilke dele af kulturen de brænder for. De er nemlig ofte ildsjæle under stramme rammer, så de skal også vælge deres kampe.

Du kan selvfølgelig også vælge at skabe sensation eller skandale, hvis det er relevant – og det skal nok give omtale. Husk bare lige at tænke det helt igennem inden du sætter en sådan proces i gang….

Ugeaviser:
Her er gode muligheder for at komme igennem og få en helt pæn artikel i. Du skal bare være forberedt på selv at skrive den! Virkeligheden på rigtig mange af de husstandsomdelte og annoncefinansierede ugeaviser er, at der er én journalist ansat til at skrive og redigere det hele. Det er altså travle mennesker, som godt kan bruge en hånd og artikelstof, som er på det nærmeste klar til at blive trykt. Lav en god og fængende overskrift, fortæl en god historie, skriv i et tilgængeligt sprog, sørg for at få alle facts’ene med og medsend et godt billede i trykkvalitet. Det kræver lidt øvelse, så det er bare med at komme i gang! Og husk, at en god historie ikke nødvendigvis er en begivenhed, det kan også handle om stigende medlemstal, et spændende projekt i støbeskeen osv.

Fagblade:
Nogle fagblade har en nyhedssektion eller måske en onlineversion, hvor jeres arrangement eller projekt kan blive omtalt. Husk der ofte er meget lang deadline, det kan du tjekke i bladet eller på bladets hjemmeside. Har du noget at fortælle, der egner sig til en baggrundsartikel, så ring journalisterne op og fortæl om det du brænder for. De har sandsynligvis planlagt en stor del af årets udgivelser allerede, men din historie kunne jo være netop den de manglede for at belyse et bestemt område.

Der er selvfølgelig andre trykte medier man kan overveje – dameblade, ugeblade, foreningsblade, brancheorganisationernes blade osv. Her gælder der igen andre spilleregler, men dette indlæg er allerede rigeligt langt…..

Så helt kort formuleret: Der skal nok skrives flere versioner af din pressemeddelelse, til gengæld vil jeg påstå, at det absolut er muligt at få presseomtale.

God skrivelyst til alle!