I kontakt med verden?

Hvad står der på jeres hjemmeside?

Langt de fleste organisationer og foreninger indenfor kultur har en hjemmeside.

Tit går al energien ved oprettelsen på at finde en, der kan lave siden teknisk og grafisk for en fornuftig pris, at få teknikken til at fungere og få det visuelle udtryk lige som man vil have det. Og alt dette kan være en overvældende opgave, især hvis man selv er teknisk ”blank”. Derfor ser jeg ikke sjældent hjemmesider, som nok er flotte men ikke er særligt brugervenlige overfor de besøgende.

I kunne også starte et andet sted, nemlig med at overveje, hvorfor man overhovedet skal have en hjemmeside? Er det et udvidet visitkort? Skal I sælge noget, f.eks. billetter? Skal de besøgende ”kunne gøre noget” på siden, lytte, kommentere, medudvikle jeres projekt? Er det et online galleri eller lydeksempler I har brug for?

Er I meget indforståede?
Ganske ofte oplever jeg hjemmesider indenfor kulturen, hvor man gerne vil fortælle om sig selv ud fra det, man selv synes er interessant. Eksempelvis koncertforeningen, der skriver om næste koncerts program, hvordan man bliver medlem (læs betaler), navne på bestyrelsesmedlemmer, hvem der tidligere har optrådt og så naturligvis kontaktinformation. Muligvis et par billeder og sandsynligvis et logo. Nu kan det være, at du tænker: ”Jamen det lyder da fint, hvad er der galt med det?”

Som udgangspunkt er der da også de informationer man skal bruge, hvis man allerede har bestemt sig til at blive medlem eller bare lige mangler datoen på næste koncert. Det er bare i mine øjne en meget intern måde at kommunikere på, og måske mere egnet til et firmas intranet end til en offentlig hjemmeside. For hvad med de, som har hørt om den pågældende forening, men ikke helt er klar på, hvad projektet egentlig går ud på? Måske en journalist, som researcher til en artikel? Eller de mulige støttegivere, som skal tjekke jeres seriøsitet ud?

Der er en årsag til, at firmaer og virksomheder ofte har en ”Hvem er vi” og en ”Hvad vil vi” underside. Det, der er så indlysende for jer, er ikke indlysende for resten af verden og derfor heller ikke for jeres mulige ambassadører.

Det handler om at tydeliggøre jeres identitet
For nu at bruge eksemplet med koncertforeningen, kunne man udvide med disse punkter:

  • Hvorfor eksisterer vi, hvad vil vi gerne
  • Hvad får man ud af at blive medlem/publikum
  • Hvem er bestyrelsen/ledelsen/de ansatte og hvorfor vælger de at bruge tid på projektet
  • Visioner for vores fremtid
  • Citater fra medlemmer eller publikum om gode oplevelser hos os
  • Hvem støtter os økonomisk
  • En oversigt over relevante links for folk med interesse for os

Fortæl gode historier og vær ikke bange for et fortællende sprog og en passende dose passion for sagen! Så er det meget nemmere for nye publikummer at se, om I er noget for dem eller fortælle venner om jer.
Sørg for at det er teknisk nemt at opdatere teksten, så det ikke er det der sinker jer. Det er så trist med hjemmesider med forældede oplysninger og så er det faktisk rigtig dårlig service overfor de, der er interesserede i jer!

– Og så: billeder, billeder!
Rigtig mange mennesker opfatter bedst visuelt, de hopper ganske enkelt over teksterne, men tænder rigtig meget på et godt billede. Det skal være nemt at opdatere med nye billeder på jeres side, så sørg for at teknikken tillader det. Video og lydeksempler er også godt, hvis det er relevant for jer.

Husk lige at tjekke med de, som er på de pågældende fotos/video/lydoptagelser, om det er i orden at offentliggøre det.

De sociale medier
Jeg hørte for nylig en skøn beskrivelse af samspillet mellem hjemmesider og sociale medier:

Hjemmesiden er hjertet, de sociale medier er munden.

På hjemmesiden skal hjertet og essensen af jer altså udtrykkes. Den kan være lige så omfangsrig og historiefortællende som I synes, sørg blot for at det er nemt at finde rundt på den.

De sociale medier som Facebook, twitter, youtube, FlickR, osv. er jeres mund, det er her I smalltalker med verden og gør opmærksom på nye tiltag med link til mere info på hjemmesiden. Skriv gerne kort, det er ”hurtige” medier, som de fleste bruger til at danne sig et overblik over, hvad der sker omkring dem.

Samspillet mellem hjemmeside og sociale medier er sjovt og spændende. Jeg skriver mere om det en anden dag, dette blot lidt indledende tanker.

Så:

  • Ja, I skal have en hjemmeside!
  • Ja, den skal se godt ud!
  • Ja, den skal være målrettet til lige præcis jeres projekt!
  • Ja, I skal opdatere den jævnligt!
  • Ja, måske skal I være til stede på de sociale medier!
  • Og ja, det er faktisk ret sjovt at fortælle om jeres projekt og opleve at folk får øje på det!